SPF nebo-li Sender Policy Framework je e-mailový validační systém sloužící jako obrana proti SPAMu. Jeho princip spočívá v tom, že ověřuje IP adresu odesílatele.

Proč je SPF záznam důležitý?

SPF záznam je ochranou proti spamu odesílaném proti vaší vůli z vaší adresy (domény).

Už jste někdy dostali e-mail, který vypadá, jako by byl od známé banky, ale ve skutečnosti je od spammera, který pouze jako banka vystupuje? Je totiž vcelku snadné zfalšovat doménu (adresu odesílatele), ze které to má vypadat, že byl e-mail odeslán. SPF záznam je cesta, jak se této nepříjemnosti vyhnout.

Dokud si nenastavíte SupportBox, posíláme jej za vás my. Vezměme si jako příklad adresu podpora@vaseshop.cz

Jakmile odpovíte vašemu zákazníkovi a e-mail je odeslán, zákazníkův server se zeptá na tyto otázky:

  • Kdo odeslal tento e-mail? Kdo byl skutečným odesílatelem e-mailu?
  • Má odesílatel povoleno odesílat e-maily z této adresy (serveru)?

Na našem příkladu je “Kdo” podpora@vaseshop.cz a skutečným odesílatelem je SupportBox.cz. Protože se tyto dva “odesílatelé” evidentně liší, bez SPF protokolu bude tento e-mail pravděpodobně označen jako spam a k vašemu zákazníkovi asi vůbec nedorazí.

Proto je SPF protokol tak důležitý!

SupportBox Tip: Jestliže váš e-shop nebo web běží na platformě Shoptet postupujte dle našeho návodu Nastavení SPF záznamu u Shoptet.

Jak SPF záznam vypadá?

SPF záznam se přidává do vašeho DNS jako textový soubor (TXT). Aby mohly být autorizovány všechny zprávy, které bude odesílat SupportBox, měl by tento záznam vypadat takto:

v=spf1 a mx include:spf1.supportbox.cz ~all

Máte-li již nějaký SPF záznam na vaší doméně, jednoduše do tohoto řádku přidejte (před ukončující ~all):

include:spf1.supportbox.cz

Upozornění: K vytvoření tohoto záznamu je potřeba, abyste měli administrátorský přístup ke správě vašeho hostingu (vaší domény). Pokud vám to nic neříká, a lámete si hlavu nad tím, kde tyto přístupy najít, ozvěte se vašemu programátorovi nebo prostě někomu, kdo má u vás na starosti IT.  Pošlete mu odkaz na tento článek a pak určitě bude vědět, co je potřeba.

Kdy musím nastavit SPF záznam? 

Jakmile si založíte SupportBox účet, máte v nastavení schránky, automaticky přednastaveno, že budete pro odesílání zpráv využívat naše servery. 

K odesílání zpráv můžete naše servery klidně využívat po celou dobu vašeho působení v aplikaci, je ale nesmírně důležité mít v tomto případě nastaven právě SPF záznam na vaší doméně. 

V nastavení konkrétní schránky v SupportBoxu můžete vždy jednoduše zjistit, zda pro odesílání zpráv využíváte naše servery, nebo vaše. 

Jak na to? 

V levém spodním rohu klikněte na ikonku ozubeného kolečka pro Nastavení a vyberte schránku, u které se chcete podívat na zvolený server pro odesílání pošty.

 

Nyní v horním menu vyberte záložku SMTP

A hned uvidíte, jaké servery využíváte.

Máte tyto možnosti:

  1. Pokud máte zaškrtnutou možnost Základní SupportBox, využíváte pro odesílání naše servery = nutnost mít nastaven SPF záznam
  2. Jestliže máte nastaveno Vlastní SMTP, odesíláte zprávy přes vaše servery a není třeba nastavovat SPF záznam.  
  3. A v posledním případě Nový SMTP pro SupportBox (neboli DKIM, doporučujeme) využíváte odesílání přes vaše servery, ovšem v tomto případě je potřeba nastavit jak SPF záznam na vaší doméně, tak i vaše vlastní SMTP. 

Automatická kontrola SPF záznamů

V každém SupportBoxu je aktivovaná automatická kontrola SPF záznamů. To znamená, že pokud nebudete mít SPF záznam nastaven, nebo jej budete mít nastaven špatně, SupportBox vás na tuto skutečnost upozorní.

Pokud tedy bude cokoliv v nepořádku, zobrazí se vám ve vašem SupportBoxu hláška ve žlutém okně. Viditelná bude přímo na nástěnce a také v nastavení schránky.

Jakmile upozornění zmizí, mělo by být vše v pořádku.

SupportBox Tip: Vylepšete si vaše nastavení schránek nastavením záznamu DKIM na vaší doméně. 

Rádi pro vás správnost nastavení ověříme, stačí nám napsat na e-mail info@supportbox.cz.